środa, 3 sierpnia 2011

Uprowadzono mnie, by móc zobaczyć... cały Świat. :)


                                 Storczyk kruszczyk rdzawoczerwony


     Jak tytuł mówi, zaliczyłam w czasie urlopu niemal cały świat...:)))
Pozostało nam troszkę dni urlopu, Mąż stwierdził, iż On musi jechać nad morze...
Choć jego pomysł zderzył się z naszą, dezaprobatą, w jego chciejstwie nie miałyśmy szans. Mało tego, stwierdził, że będzie niespodzianką, gdzie nas zabierze.
W ciągu niemal popołudnia spakowałam manatki i w drogę...


...to dopiero był urlop, na pewno nie brakowało nam : wody,wody,wody i...
                                
                                                              
              dzików, tak tam w krzewach, leżą sobie dwa dorodne osobniki.Z tym stworzeniami, miałam okazję spotkać się parę razy, niemal w cztery oczy.    
     Jak już napisałam, urlop na wodzie, więc miałam okazję zwiedzić: Norwegię, Majorkę i Ibizę, Kanadę, Sardynię, i Mauritius.:)

Nie lada gratka prawda.





Wszystkie, za jedyne 12,5 złotego.:))) 

Tak za sprawą nieciekawej pogody,stałam się posiadaczką tych wspaniałych pozycji.  Mają co prawda uszkodzone okładki,ale za to zawartość....jest super.:) 

        Jeśli chodzi o te wody, to po prostu znalazłam się...  w Międzywodziu,
 to gdzie,wody, mogłoby być , więcej? :)   
                        
                                                           
Z jednej strony morze , z drugiej Zalew Kamieński, oraz Jezioro Koprowo.
Lasy również obfitowały, oprócz dzików, w bagna.

W poszukiwaniu jeszcze czegoś mokrego, wybraliśmy się , nad przepiękne Jezioro Turkusowe, jak sama nazwa wskazuje, woda w nim jest naprawdę turkusowo-szmaragdowa .


   Jezioro Turkusowe, położone jest na wyspie Wolin,we wsi Wapnica.
Przepiękna barwa wody powstaje za sprawą, promieni słonecznych, które odbijają się od wody, zawierającej związki wapnia, oraz białego, wapiennego dna jeziora. Samo jeziorko powstało, sztucznie ,po działającej do lat 50, odkrywkowej kopalni kredy.
Jeziorko Turkusowe jest kryptodepresją, co oznacza, że jego dno jest poniżej poziomu morza.
Niestety podziwiać ten akwen, można jedynie z punktu widokowego- Piaskowa Góra.
Pływać, również w nim nie można.
 Ponadto zaatakowała mnie tam niemożliwa ilość , zjadliwych, komarów .
                                                    

   Odwiedziliśmy również Trzęsacz, aby zobaczyć ruiny kościoła św. Mikołaja.
A raczej jedną ścianę,stojącą na skraju stromego klifu.
Obecnie chyba dość dobrze zabezpieczoną, widać było, dość pożądne umocnienia, wokół, ruin.                 


       Kościół został zbudowany na przełomie14 i 15 wieku, w dawnym miejscu po drewnianej świątyni. Stał wtedy,  w środku wsi, ok. 2 km. od brzegu morza.
Lecz ta odległość, od tego czasu, cały czas malała, z powodu niszczycielskiej mocy morza. W 1750 r.wynosiła 58 m.,a w 1855 r.już tylko 2 m.
    Ostatnie nabożeństwo odprawione tam było 2 sierpnia 1874 roku.
Potem świątynię zamknięto, a wyposażenie przeniesiono do katedry w Kamieniu Pomorskim. 1 kwietnia 1901 roku, runęła do morza, północna ściana.
Ostatnie osunięcie nastąpiło w 1994 roku.

Aby zobaczyć pozostałość, zbudowano niewielkie molo,aby można było lepiej ujrzeć pozostałość.

Cdn.:)
_  _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

 Postanowiłam podpisywać swoje zdjęcia roślin, aby mój blog, był przy okazji swoistym kluczem roślin ,aby można było, więcej się tu dowiedzieć , również z tej dziedziny, moich zainteresowań.
_ _ _ _ _ _ _ _ _

Kruszczyk rdzawoczerwony, udało mi się zobaczyć, właśnie w okolicach Międzyzdrojów, w Wolińskim Parku Narodowym. Ucieszyłam się ogromnie, gdyż podziwiałam je po raz pierwszy, z drugiej strony  cieszyło mnie, iż nie widziałam, aby je niszczono. Być może wogóle tych storczyków nie zauważano, gdyż tak naprawdę były drobne, mało zauważalne, choć potrafią dorosnąć do 80cm.   

Pamiętajmy,  to roślina chroniona.                                                  

3 komentarze:

  1. Piękne okolice i widoki myślę, że wcale nie gorsze od tych w książkach. Pozdrawiam cieplutko. Ania:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chciałabym kiedyś zobaczyć ruiny tego kościoła!

    http://anek73.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. przepiękne widoki,miło popatrzeć

    OdpowiedzUsuń